maanantai 4. maaliskuuta 2013

Scoop.it! - ryhtyisinkö kuratoimaan?




Mikä se on?

Scoop.it! –sivustolla kenen tahansa on mahdollista jakaa internetistä löytämiään artikkeleita ja mitä tahansa materiaalia. Sivustolta voi hakea aihealueittain tietoa lähes tulkoon mistä tahansa. Kysymyksessä on kuitenkin asiantuntijaverkosto, jossa tarkoituksena on jakaa viimeisintä tietoa siten, että joku on jo perehtynyt julkaistavaan aineistoon. Kuraattori on sivuston rekisteröitynyt käyttäjä, joka valitsee manuaalisesti haluamaltaan aihealueelta materiaalit ja julkaisee ne uudelleen omalla Scoop.it!-sivullaan. Sivusto kerää netistä syötteenä avainsanojen perusteella esimerkiksi Googlesta mahdollisia kiinnostavia otsikoita, joista kuraattori voi valita haluamansa, mutta periaatteessa on mahdollista julkaista mikä tahansa relevantti nettisivu. On myös mahdollista julkaista uudelleen jonkun toisen kuraattorin kiinnostava löytö. Lopputulos muistuttaa verkkolehteä.

Kuraattori saa sähköpostiinsa päivittäin tiedon paitsi omasta aktiivisuudestaan niin myös seuraamiensa julkaisijoiden toiminnan. Pian kuraattori huomaakin olevansa osa kasvavaa verkostoa: kommentteja voi tulla läheltä ja kaukaa, vaikkapa toiselta puolelta maailmaa. Aktiivinen kuraattori saa pian itselleen seuraajia ja kommentteja.

Mitä se antaa?

Scoop.it! muodostaa samoista aiheista kiinnostuneiden käyttäjien yhteisön, jonka jäsenet voivat valita, keitä seuraavat. Seurattavat ovat siis oikeita henkilöitä tai yhteisöjä, eivät vain aiheita. Julkaisuja on mahdollista kommentoida: sekä kuraattori että hänen seuraajansa voivat vaihtaa ajatuksia. Mielipiteidenvaihto liittyy aina yhteen julkaisuun kerrallaan, mikä tiivistää keskustelua ja ohjaa pysymään aina käsiteltävässä aiheessa. Siksi keskustelua on myös helpompi seurata toisin kuin esimerkiksi Twitterissä, jossa twiittaukset limittyvät toisiinsa aikajärjestyksessä.

Omat Scoop.it! –sivuni ovat nimeltään Ope IT ja toinen Teacher IT. Alkuperäinen ideani oli, että keräisin ensimmäiseen suomenkielisiä ja jälkimmäiseen englanninkielisiä aineistoja, mutta toisin kävi: Ope IT sisältää julkaisuja molemmilla kielillä.  Tällä hetkellä olen erityisen kiinnostunut iPadin opetuskäytöstä, siksi yritän löytää esimerkiksi hyvien appsien esittelyjä.  Jaan löytöni muiden samasta aiheesta kiinnostuneille.  Seuraan itse mm. Scoop.it!:n tunnetuinta suomalaista eli Timo Ilomäkeä, jolla on 

Scoop.it! on minulle ennen kaikkea oman ammatillisen kehittymisen väline ja ehtymätön tiedonlähde. Minun ei kuitenkaan tarvitse etsiä kaikkea esimerkiksi googlettamalla, vaan Scoop.it!:n hakukone suodattaa valintojeni mukaisesti ehdolle julkaistavaa. Avainsanat, joita käytän minulle tarjottavien materiaalien suodattamisessa, ovat iPad, mobiilioppiminen, tvt, it, sosiaalinen media, opetus, IT, social media, high school, inquire based learning, information seeking, apps, iPad mini ja  learning apps. Toisaalta voin lukea jonkun muun valitseman jutun. Voin muokata avainsanojani toisenlaisiksi milloin tahansa tai luoda kokonaan uusia kuratoitavia aiheita.

Miten pääsee alkuun?

Ensiksi sivustolle rekisteröidytään käyttäjäksi, sitten voi ryhtyä miettimään oman Scoop.it! –sivunsa otsikkoa ja avainsanoja. Seuraava vaihe on lähteiden valinta. Etusivulla voi myös hakea muita kuraattoreita, joiden aiheista on kiinnostunut. Seurattavat sivut avautuvat automaattisesti käyttäjän kirjautuessa palveluun. Julkaisunsa voi jakaa myös Fcabookissa, Twitterissä tai LinkedInissä.

Palvelun peruskäyttö on maksutonta, tarjolla ovat myös maksulliset versiot, Scoop.it Pro todellisille asiantuntijoille  ja Business yrityksille.

Palvelu on englanninkielinen, mutta varsin yksinkertainen.

Ilkka Olander on laatinut erittäin tyhjentävän kuvauksen Scoop.it –kuratoinnista Sometek.fi-sivulla, kannattaa tutustua! Tervetuloa myös minun seuraajakseni!



4 kommenttia:

  1. Taidanpa ryhtyä ;)

    Erittäin selkeä esitys...olen muutaman tyypin Scoop.it-julkaisuja klikkaillut Twitterin kautta kun niitä on mainostettu.

    Kouvolan suunnalla on mielestäni vain yksi "some-aktiivinen" lukion rehtori, Kari Rajala.

    http://www.scoop.it/t/rehtorielamaa

    Itse olen eri lukiossa, sellaisessa, jossa päätettiin syksyllä että kännykät on oltava repussa ja osa opettajista ihmettelee, mikähän se iPad olikaan.

    Alkuvaikutelma on hieman sekava; miten selataan, missä kommentoidaan. Mutta taidan uskaltautua tekemään oman lehdykäisen ja tulla seuraamaan sinun iPad-kuratointejasi.

    VastaaPoista
  2. Uuden oppiminen vaatii usein jonkin verran "jumppaamista". Sosiaalinen media tunkee sisään ovista ja ikkunoista. Monet uudet palvelut tuntuvat ainakin aluksi erittäin sekaville ja vaikeasti haltuunotettaville. Mielenkiinto loppuu usein siihen, että kallista aikaa kuluu "sovelluksen" käyttöönottoon ja erityisesti uuden palvelun käyttöön tutustumiseen, ja siihen, että osaa ottaa palvelusta mahdollisimman suuren hyödyn irti. Aika ei yksinkertaisesti tunnu riittävän, ja vanha ja varmatoiminen (?) sähköposti ajaa heposti uusien ja todennäköisesti myös tehokkaampien mahdollisuuksien edelle.

    TerhiD:n havainnollinen esitys kertoo jälleen uudesta mahdollisuudesta, palvelusta, jolla voi tehostaa omaa työskentelyään. Tehokkuus ja tuottavuus - nehän ovat tätä päivää, ja seuraavat kaikkialle (ainakin melkein), myös opettajan työhön.

    Itselleni heräsi ajatus, että "kuraattorin" palveluihin on pakko tutustua - siis positiivinen pakko.

    VastaaPoista
  3. Kitos Terhi! Innostavan juttusi ansiosta ansiosta minäkin löysin monta hyödyllistä artikkelia! Kuten Ari sanoi, tämä helpottaa kovasti. Samalla tuli luotua profiili twitteriin.
    Nämä esittelyt ovat olleet todella hyödyllisiä!
    Raija

    VastaaPoista
  4. Scooppi(kin) on ollut mielessä monta kertaa, lähinnä noiden uusien sivustojen löytämiseen ja arkistointiin.

    Nyt löydän uusia sivuja lähinnä stumblen avulla ja silläkin voi arkistoida mielenkiintoiset sivustot (mutta harvemmin niitä kuitenkaan käytän uudestaan). Muutenkin todella harva www-sivusto löytö on sellainen, mitä käytän uudestaan.

    VastaaPoista